Müslüman Kadınlar Moda’nın Yüzünü Değiştiriyor

Merve Emine Şerbetçi

Müslüman fashionistalar Instagram’ı kasıp kavururken giydikleri kıyafetlere duyulan rağbet dünya moda devlerinin gözünden kaçmıyor. Podyumlardan e-ticaret sitelerine, muhafazakar moda akımı moda endüstrisini değiştiriyor mu?

Trump POTUS rolüne soyunurken Müslümanların Amerika Birleşik Devletleri’ndeki sakin varlığı defalarca sorgulandı, hatta öyle ki genç kızlar şiddete uğrama korkusuyla başörtüsü takamaz hale geldi. Ve gariptir ki aynı dünya Noor Tagouri gibi Müslüman kadınların alkışlandığını, Halima Aden gibi kadınların moda haftalarında başörtüsüyle podyumda boy gösterdiğini, Annesia Hasibuan’ın bir değil iki defa tarih yazığına şahitlik etti. Ortak noktaları: Başörtülü olmaları.

 

Geçtiğimiz iki yıl içinde onlar gibi kadınlar moda dünyasını fethetti –tabiri caizse- ve popüler kültüre itaatkar Müslüman Kadın imajını sarsarak kafa tuttular. Muhafazakar moda dünyasının muazzam yükselişi Müslüman giyim tarzı konusunda bir tür farkındalığı da beraberinde getirdi. Bugün Müslüman tüketicilerin giyim harcaması neredeyse 230 milyar doları aşmış durumda, rakamlara bakarak  şunu söyleyebiliriz, İngiltere, Almanya ve Hindistan’ın toplamının giyim endüstrisini aşan bir pazar muhafazakar giyim. Bu rakamın 2019’a kadar 327 milyar dolara büyümesi bekleniyor.

Bu devasa iş hacminin markaları bu kadar talep alan bir endüstriye yatırım yapmaya zorladığını iddia edebilir miyiz? Kesinlikle! Muhafazakâr kıyafetlerin ve başörtüsünün artık tek başına billboardlarda, dergilerde ve bannerlarda yer alma gücü var. Geçtiğimiz yıl, Cover Girl dergisi ürün promosyonlarında Katy Perry ve Sofia Vergara gibi ünlülerin yanında tesettürlü bir Müslüman kız, Nura Afia boy gösterdi.

Afia güzellik kanalı ile tanınmış bir Youtuber ve Dina Tokio, Ascia AKF ve sosyal medyadan milyonlar kazanan Endonezya’lı Dian Pelangi gibi diğer tesettürlü kadınlarla birlikte başörtülü kadınların tek tipleştirilmesi ve Müslüman kadınlara yapışan etiketlerle savaşıyorlar. Başörtülü bir kadın olarak hayatlarını vitrine koyarak aslında genç kadınları inançlarını moda ile nasıl harmanlayabilecekleri konusunda eğitmek gibi de bir misyon üstleniyorlar.

Islamic Fashion and Designer Council (İslami Moda ve Tasarım Konseyi) başkanı ve dünya çağında İslami modaya olan desteğiyle tanınan Alia Khan, “Başından beri Müslüman kadınlar insanların zihinlerindeki algılarla mücadele ettiler. Ama şimdi internet kadınlara seslerini küresel anlamda duyurabilmeleri imkânını sunuyor. Bu durum dünyanın Müslüman kadının aslında kim olduğunu anlaması için bir başlangıç… Müslüman bir kadın heyecan vericidir; inancın getirdiği değerler zarafet, saygı ve şefkat ve rikkat ile örülmüş bir kişiliğin farkında olmasını sağlar.

Bu kadınlar moda ve güzellik devlerinin Müslüman topluma yönelik işler yapmasının önünü açtılar. Bunlar arasından DNKY ilk Ramazan özel koleksiyonu yaparak sıyrıldı. Tommy Hilfiger, Oscar De La Renta Dolce & Gabbana ve Uniqlo da kısa zamanda DNKY’nin izinden gittiler. Popüler Japan giyim markası Uniqlo, Müslüman tasarımcı Hana Tajiama ile iş birliği yaparak ilgi çekici bir muhafazakâr koleksiyona imza attı. Elbette elimizde bir de ünlü spor markası Nike’ın hazırladığı koleksiyon da var. Yakın zamanda Müslüman atletlerin yer aldığı bir video yayınladılar ve 2018 yılında ilk atletik başörtüsünü tanıtacaklarını açıkladılar – Nike Pro Hijab. “Müslüman kadınlar her zaman sizin en yakın arkadaşınız ve sırdaşınızdır, Nike gibi büyük markalara çekici gelen de bu” diyor Khan, “bugün Müslüman kadının mükemmelliği hiç olmadığı kadar göz önünde.”

Muhafazakar moda hasır çantalar ya da pileli etekler gibi gelip geçici bir moda akımı değil. Moda dünyasında kalıcı olarak yer alıyor ve her gün iyi giyinmenin hakları olduğunu düşünen genç Müslüman kadınlar tarafından geliştiriliyor. Genç Summer Albarcha ‘hipsterhijabs’ isimli Instagram hesabını açtığında muhafazakar trend aramaları sayesinde yüzlerce takipçi yakaladı. Erken 2000’lerden beri tesettürlü kadınlar moda ile ilgili takma isimler kullanıyorlar sosyal medyada. Giyim sektörünün ayrılmaz bir parçası olarak tesettürün kabul edilmesi moda kültürünü de değiştirdi, trendler her nasılsa neredeyse muhafazakar giyim ile uyum içinde, bu da muhafazakar giyim endüstrisini daha etkili hale getiriyor.

Annesi Hasbiun gibi kadınlar bir ilk olarak New York Moda Haftası podyumlarında başörtüleriyle yürüdüklerinde için ayakta alkışlandılar. Dahası, Haute Elan, Hijup ve MODESTyle gibi e-ticaret platformları talep üzerine açıldı. Geçenlerde Londra ilk muhafazakar moda haftasına ev sahipliği yaparken geçtiğimiz yıl Malezya Moda Haftası muhafazakar moda ayrı bir bölüm olarak yer aldı.

Ayşe Özgün

Moda ve alışveriş kategorilerinde trend stiller ve markalardaki indirimler, kampanyalar hakkında bilgiler sunar. Sağlık uzmanı olan editörümüz uzmanlaştığı alanlarda farkındalık yaratmayı hedefliyor. İletişim: ayse.ozgun@aysha.com.tr

Henüz Yorum Yok

Bir Cevap bırakın