Mide Gazı Nasıl Geçer?

Mide ve karın bölgesinde oluşan sağlık açısından ciddi bir risk oluşturmasa bile yarattığı olumsuz durumlar nedeni ile sorun olabilir.

Gün içerisindeki koşuşturmacanın içinde mide ve karın bölgesinde biriken gaz günlük yaşamımızı birçok açıdan olumsuz etkileyebilmektedir.

Genel olarak baktığımızda sağlıklı bir kişinin gün içerisinde birçok kez gaz çıkartması normal sayılmaktadır. Ancak bir birikme olması durumunda ve fazla şişkinlik yaratması ağrılara da neden olabilir.

Oluşacak mide ve karın bölgesindeki gaz ve bu nedenle oluşan ağrıların basit bazı yöntemler ile giderilmesi mümkündür. Yazımızda sizlere bu konuda yardımcı olarak yöntemleri ve besinleri belirteceğiz.

Mide Gazının Belirtileri Nelerdir?

Birçok sağlık sorununda olduğu gibi mide gazının oluşumda da bazı belirtiler ortaya çıkmaktadır. Bu belirtiler ile gaz oluşumunu anlamak mümkün olacaktır.

  • Mide ve karın bölgesine kramp girmesi
  • Karın bölgesinde şişme meydana gelmesi
  • Keskin bir şekilde oluşan karın ağrısı
  • Mide ve karın bölgesinde ağrılar oluşması
  • Karın bölgesinde zayıflık oluşması

Bu gibi belirtiler farklı sorunlarında habercisi olabilmektedir. Yukarıda sayılan bazı belirtilen ve gaz sıkışması durumları

  • Safra taşı sorunlarına
  • Apandisit sorunlarına
  • Kalp ve damar hastalıklarının da habercisi olabilmektedir.

Bu gibi sorun yaşandığında doktora gidilmesi gerekmektedir. Ancak sorunun ne aşamadan sonra doktorun ilgisine gireceği ve ciddi olacağı da bilinmelidir.

Sağlıklı bir kişinin günde 10 ile 20 kere civarında gaz çıkartması normal kabul edilmektedir.

Ancak bunun dışında bir durum olması ve özellikle şişkinlik ile ağrıların olması durumunda doktora başvurulması gerekebilir. Bunun yanında basit yöntemler ile bu ağrıların giderilmesi de sağlanabilir.

Mide ve Karında Gaz Neden Oluşur?

Genel olarak bakıldığında ince bağırsak ve kalın bağırsaklarda oluşan gazlar dindirilmekte olan karbonhidrat ve yüksek lif içeren besinler nedeni ile oluşmaktadır.

Bu oldukça normal bir durumdur. Ancak bazı durumlarda gazın yoğunluğu söz konusu olabilir.

Gaz oluşumuna neden olan yüksek lifli gıdalar sağlığımız için oldukça önemli besinlerdir. Bu besinler kolesterolün düzenlenmesinden kan şekerinin normal seviyelerde tutulmasına kadar birçok önemli işlevi olan besinlerdir.

Tükettiğimiz besinler içerisinde yüksek lif içeriği olan ve gaz oluşumuna neden olan besinler aşağıdaki gibidir.

  • Baklagiller (fasulye, bezelye)
  • Kepek içeren tahıllar
  • Sebzeler
  • Meyveler

Bu besinlerin gazlı içeceklerde mide gazının oluşumunu sağlamaktadır. Özellikle soda ve kola türündeki içecekler mide gazını arttırmaktadır.

Ayrıca kuruyemiş ve çerez tüketimini yüksek seviyede yapmak ve hızlı bir şekilde yemek tüketmek de mide gazının oluşumunu sağlamaktadır. Midede meydana gelen aşırı gazın oluşumuna bunlar dışında birçok neden de etki edebilmektedir. Bunlardan bazıları aşağıdaki gibidir.

  • Özellikle hızlı şekilde yemek tüketmek mide gazına neden olmaktadır. Yine hızlı bir şekilde su içmekte mide gazının artmasını sağlar. Bunun yanında sakız çiğnemekte mide gazının oluşmasını sağlamaktadır. Yapılan bu eylemlerde fazlaca hava yutulması mide gazının oluşumundaki ana nedendir.
  • Genel olarak tüketilen besinler ve yanlış besin tüketimi mide gazına neden olsa da bunun dışında farklı bir sağlık sorunu da mide gazının oluşumunu sağlamaktadır. Bağırsaklarda meydana gelen iltihaplar ve ülser gibi sağlık sorunları mide gazının artmasını sağlayabilir. İnce bağırsaklarda oluşan bakterilerde bu etkiye neden olabilir. Ayrıca diyabet sorunları mide gazının artmasına neden olabilir.
  • Bazı besin içeriği nedeni ile doğal olarak gaza neden olmaktadır. Bu besinlerin fazla tüketilmesi de mide ve karında gaza neden olabilmektedir. Bunlar süt ürünleri ve şeker ile buğday olarak sayılabilir. Ayrıca gazlı içecekler ve tahıllı besinlerde gaza neden olmaktadır. Lifli yapısı olan besinlerde mide ve karında gaza neden olabilmektedir. Özellikle bu tür besinlerin fazlaca tüketilmesi gaza neden olmaktadır.
  • Birçok yapay gıda da gaz oluşumuna neden olabilir. Bu yapay gıdalar genel olarak hazır ürünlerin yapımında kullanılan kimyasallar ve çeşitli besinlerdir. Bazı yapay tatlandırıcılar gaz oluşumunu sağladığı gibi sakız ve şekerlerin bazıları da gaza neden olabilmektedir. Özellikle ksilitol ve manniyol ile sorbitol gibi tatlandırıcılar gaz oluşumunu sağlayabilmektedir. Özellikle birçok hazır gıdada bulunan tatlandırıcılar gaz oluşumuna neden olması yanında karın ağrısına da neden olabilmektedir.
  • Gaz oluşumunu sağlayan bir başka faktör ise düzensiz şekilde yapılan beslenmedir. Geceleri kalkıp yemek tüketmek veya yatmadan önce fazlaca yemek tüketmek gaz oluşumuna neden olduğu gibi mide ve karın bölgesinde ağrılara neden olabilir. Bunlar yanında abur cubur olarak adlandırdığımız hazır gıdaların tüketilmesi de gaz oluşmasını sağlamakta ve hazımsızlığa neden olabilmektedir.

Mide Gazı Tedavisi

Midede ve bağırsaklar ile karın bölgesinde oluşan gazın nedenlerini yukarıda açık bir şekilde anlattık. Özellikle besinler nedeni ile ortaya çıkan gaz yanlış beslenme nedeni ile de ortaya çıkabilmektedir.

Ayrıca yaşanılan bazı sağlık sorunları da gaza neden olabilmektedir. Farklı nedenler ile oluşan gaz ağrılara ve şişkinliğe neden olabilmektedir. Böyle bir durumun oluşması sonrasında neler yapılması gerektiğini aşağıda detaylıca belirtmekteyiz.

Hafif bir şekilde gaz oluşması herkesin yaşayabileceği bir durum olduğu unutulmamalıdır. Yaşanılan gaz sorununun şiddetli ağrılara neden olması ve uzun süreli olarak devam etmesi durumunda bir doktora danışılması gerekmektedir. Yapılacak bitkisel tedavilerinde doktor tarafından onaylanması sağlığınız için gereklidir.

  • Oluşan gaz sancısında belirli besinlerin tüketimi ile diyet yapılabilir. Özellikle gaza neden olan tahıllar, fasulye ve bezelye gibi baklagiller, karnabahar, brokoli ve brüksel lahanası gibi sebzeler, elma, kuru erik ve kuru üzüm gibi meyvelerden uzak durulması gerekecektir.
  • Gaz birikmesi ve gaz sancısı gibi durumlarda zencefil tüketilmesi olumlu etkilere neden olmaktadır. Birçok sağlık sorununa iyi gelen zencefil mide rahatsızlıkları gaz oluşumuna da etki etmektedir. Özellikle zencefil çayı oldukça etkili bir şekilde gaz oluşumunu gidermektedir.
  • Asya ve doğu ülkelerinde kakule tüketimi gaz oluşumunu engellediği gibi sindirim sistemindeki sorunların giderilmesini de sağlamaktadır. Kakuleye yeşil çayın eklenmesi ile hazırlanacak çay gaz sorunlarının giderilmesinde oldukça etkili olabilmektedir.
  • Hazırlanacak bitki çaylarından birisi de nane ile hazırlanabilir. Nane oluşan gaza ve şişkinliğe olumlu etki yaratmaktadır. Yapılacak bitki çayına biraz nane konulması gaz sıkışmasının giderilmesine yardımcı olacaktır.
  • Birçok vitamini içermesi yanında antioksidan özellikleri de taşıyan papatya flavonoidler de içermektedir. Sindirim sisteminde olumlu etkiler yaratan papatya içeriğinde yoğun proteinde barındırmaktadır. Bu nedenle de tüketimi birçok açıdan tavsiye edilmektedir. Doktorunuza danışarak tüketebileceğiniz bu bitkiyi özellikle çay şeklinde tüketebilirsiniz. Tüketiminde dikkatli olunması gerekmektedir.
  • Gaz sıkışması ve sindirim sistemindeki sorunların giderilmesinde rezene bitkisi de oldukça etkilidir. Özellikle rezene tohumları gaz konusunda oldukça etkilidir. Bu tohumların çiğnenmesi ile gaz sıkışması ve bu nedenle oluşan ağrılardan kurtulmak mümkün olacaktır.
  • Sindirim sisteminde bulunan bakterilerin azaltılması için düzenli şekilde yoğurt tüketilmesi gerekmektedir. Bu şekilde sindirim sisteminin sağlıklı çalışması sağlanabilir. Yaşanan gaz sorunlarında özellikle yatmadan önce bir miktar yoğurt tüketilmesi gecenin rahat geçirilmesini sağlamaktadır.

Sindirim sisteminin bazı etkiler nedeni ile yaptığı sindirim sırasında fazla miktarda gaz biriktirmesi ile çeşitli sorunlar yaşanabilmektedir.

Bu sorunlar gündelik hayatta bizleri sıkıntıya sokabilir. Özellikle beslenmeye dikkat ederek bu sorundan uzak kalınması sağlanabilir.

Ancak oluşması durumunda yukarıda belirttiğimiz tedaviler ile bu sorundan kurtulmak mümkün olabilir. Yoğun ve sürekli gaz ile oluşan ağrılar durumunda bir doktora başvurulması gerekmektedir.

Ayşe Özgün

Moda ve alışveriş kategorilerinde trend stiller ve markalardaki indirimler, kampanyalar hakkında bilgiler sunar. Sağlık uzmanı olan editörümüz uzmanlaştığı alanlarda farkındalık yaratmayı hedefliyor. İletişim: ayse.ozgun@aysha.com.tr

Henüz Yorum Yok

Bir Cevap bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacaktır.