Alışveriş Bağımlılığı Kumardan Daha Riskli

Uzmanlar, alışveriş bağımlılığının kumar ve alkol gibi kötü alışkanlıklardan daha tehlikeli olduğunu belirtiyor. Oysa daha çok kadınlarda rastlanmak üzere alışveriş bağımlılığı tatmin olma aracı olarak görülüyor. İnsanlar üzüntülerini ve kırgınlıklarını engellemek için alışveriş etmeyi tercih ediyor.

İnsanların ihtiyacı olmadığı halde sürekli olarak bir şey satın almak istemesi ve böylece kendilerini rahatlamaya itmesi alışveriş bağımlılığı olarak biliniyor.

Yapılan sınırsız alışverişlerin temelinde insanların üzüntülerini ve olumsuz duygularını engelleme istekleri bulunuyor. Uzmanlar tarafından bu durumun ciddi bir hastalık olduğu belirtilirken, birçok ailede parçalanma ve kopma nedenleri olarak da görüldüğü belirtiliyor. Hatta bazı uzmanlar bu durumun uyuşturucu, alkol, kumar ve sigara bağımlılığından daha tehlikeli olduğunu açıklıyor.

Kadınlar Arasında Alışveriş Bağımlılığı Oranı Çok Daha Yüksek

Uzmanlar tarafından yapılan incelemeler sonucunda alışveriş bağımlılığı denilen bu tehlikeli durumun daha çok kadınlar arasında görüldüğü ortaya çıkarıldı. İnsanların ihtiyaç duymadıkları halde bazı şeyleri satın alması ve sonrasında hiçbir zaman kullanmamalarına rağmen bunu umursamaması büyük bir sorun olarak görülüyor. Hatta akademik çalışmalar sonucunda bu tür kişilerin halk arasında alışverişkolik olarak görüldüğü de belirtiliyor.

Yaş, ırk ya da sosyal durum fark etmeden genellikle kadınların daha çok bağımlılık haline getirdiği alışveriş, bazen ciddi bir hastalık haline gelebiliyor. Günümüzde ailelerin parçalanmasına ve ilişkilerin kopmasına neden olan bu durum elzem bir nokta olarak göz önünde duruyor. Bazı aileler ve özellikle kadınlar alışveriş gerçekleştirirken zamanın nasıl tükendiğinin farkına varamıyor. Hatta bazı anneler alışveriş sırasında çocuklarını dahi unutarak kendilerini bu derecede kaptırabiliyor.

Yapılan araştırmalara göre alışveriş bağımlılığı kadınlar arasında yüzde 10 gibi bir oran gösterirken, erkeklerde yüzde 5 gibi bir oran gösteriyor. Kadınlar özellikle kozmetik, giyim ve ev eşyası konusunda alışveriş yapma isteği duyarken, erkekler için teknoloji daha ön plana çıkıyor. Çoğu zaman yıllar boyunca evde kullanılmayacak eşyalar dahi kadınlar tarafından satın alınabiliyor.

Alışveriş Bağımlılığı ve Depresyon İlişkisi

Kadınlarda ve erkeklerde kendini değersiz hissetme ve mutsuz olmaya bağlı olarak daha fazla alışveriş yapma isteği ortaya çıkabiliyor. Bir dönemlerin ne alırsanız bir milyoncu dükkanları gibi günümüzde de internet üzerinde alışveriş gerçekleştirirken, özellikle depresif karakterli insanlar daha çok alışverişe meyilli oluyor. Özellikle depresyon dönemlerinde artan bu alışveriş ihtiyacı ancak ve ancak ödeme zamanlarında ortaya çıkıyor. Bilhassa kredi kartları ile yapılan alışverişler sonrasında bu durum hesap kesim tarihlerinde far edilebiliyor.

Ayşe Özgün

Moda ve alışveriş kategorilerinde trend stiller ve markalardaki indirimler, kampanyalar hakkında bilgiler sunar. Sağlık uzmanı olan editörümüz uzmanlaştığı alanlarda farkındalık yaratmayı hedefliyor. İletişim: ayse.ozgun@aysha.com.tr

Henüz Yorum Yok

Bir Cevap bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacaktır.